سخني كوتاه درباره تصوّف و طرایق عرفانی
پيش از هرچيز به اختصار دربارة تصوّف و طرايق عرفاني سخن ميگويم.
هدف نهايي تصوّف، تزكية نفس و زدودن خاشاك تعلّقات زودگذرِ مادي از درون آدمي است در قرآن كريم تزكية نفس سببِ رستگاري و عدمِ تزكيه باعث خُسران و زيان دانسته شده است:« قَد اَفلَحَ مَن زَكّيها . و قَد خابَ مَن دَسّيها».
عالمان و عارفان و پيشوايانِ مسلمان، تبعيّت كامل از پيامبر عظيمالشّأن اسلام(ص) را موجب رسيدن انسانها به رستگاري و كمال و پاية بندگي حقيقي دانستهاند:
محال است سعدي به راه صفا توان رفت جز در پي مصطفا
اين بزرگان در راه تزكيه و تهذيب و عبادت و كسب اخلاص و مبارزه با نفس و پيروي از سرور عالم(ص) به جان و دل كوشيدهاند و چون به كمال رسيده و جامة ارشاد پوشيدهاند به احياي علوم دين پرداخته و تجاربِ خويش را در اختيار رهروان قرار داده و راهبر و قلاووزِ سلوك ايشان گشتهاند و چون به مصداق الطُرقُ الي اللهِ بِعددِ انفاسِ الخَلايق ، هر كدام به گونهاي اين راه را پيمودهاند، از اين رو فرقهها و طرايق و سلسلههاي مختلفي به وجود آمده است و اغلب اين طرايق به نام مؤسس آنها شناخته ميشود. طريقههاي مشهور تصوّف ـ كه هنوز در جايْ جاي جهان اسلام و از جمله در كُردستان رواج دارند ـ عبارتند از: طريقههاي: «قادريه» (منسوب به حضرت امام عبدالقادر گيلاني غوث الأعظم 561 ـ 471 هـ .ق)، «كُبرويّه»(منسوب به حضرت شيخ احمد نجمالدّين كُبري 618 ـ 540 هـ .ق)، «سُهرورديه» ( منسوب به شيخ شهابالدّين عمر سهروردي 632 ـ 539 هـ .ق)، «چشتيه» ( منسوب به خواجه معين الدّين چشتي633 ـ ؟ هـ .ق)، «مولويه» ( منسوب به حضرت مولانا جلالالدّين رومي672 ـ 604 هـ .ق)، « نقشبنديه» ـ كه دربارة آن مطالبي خواهد آمدـ و غير اينها [1] .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1.برپهنة ياد؛ نوشتة عثمان نقشبندي، چاپ اوّل انتشارات كردستان،1379؛ صفحه 18.
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
27 / 6 / 1391 ساعت 4:2 |
بازدید : 3108 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
پاییز زیبا، عروس فصل هاست
برگ ریزان درخت و خواب ناز غنچه هاست
خش خش برگ و نسیم باد را بی انتهاست
هرچه خواهی آرزو کن ُ فصل، فصل قصه هاست . . .
شعر مولانا درباره پاییز
ای باغبان ای باغبان آمد خزان آمد خزان
بر شاخ و برگ از درد دل بنگر نشان بنگر نشان
ای باغبان هین گوش کن ناله درختان نوش کن
نوحه کنان از هر طرف صد بیزبان صد بیزبان
هرگز نباشد بیسبب گریان دو چشم و خشک لب
نبود کسی بیدرد دل رخ زعفران رخ زعفران
حاصل درآمد زاغ غم در باغ و میکوبد قدم
پرسان به افسوس و ستم کو گلستان کو گلستان
کو سوسن و کو نسترن کو سرو و لاله و یاسمن
کو سبزپوشان چمن کو ارغوان کو ارغوان
کو میوهها را دایگان کو شهد و شکر رایگان
خشک است از شیر روان هر شیردان هر شیردان
کو بلبل شیرین فنم کو فاخته کوکوزنم
طاووس خوب چون صنم کو طوطیان کو طوطیان
خورده چو آدم دانهای افتاده از کاشانهای
پریده تاج و حله شان زین افتنان زین افتنان
گلشن چو آدم مستضر هم نوحه گر هم منتظر
چون گفتشان لا تقنطوا ذو الامتنان ذو الامتنان
جمله درختان صف زده جامه سیه ماتم زده
بیبرگ و زار و نوحه گر زان امتحان زان امتحان
ای لک لک و سالار ده آخر جوابی بازده
در قعر رفتی یا شدی بر آسمان بر آسمان
گفتند ای زاغ عدو آن آب بازآید به جو
عالم شود پررنگ و بو همچون جنان همچون جنان
ای زاغ بیهوده سخن سه ماه دیگر صبر کن
تا دررسد کوری تو عید جهان عید جهان
ز آواز اسرافیل ما روشن شود قندیل ما
زنده شویم از مردن آن مهر جان آن مهر جان
تا کی از این انکار و شک کان خوشی بین و نمک
بر چرخ پرخون مردمک بی نردبان بی نردبان
میرد خزان همچو دد بر گور او کوبی لگد
نک صبح دولت میدمد ای پاسبان ای پاسبان
صبحا جهان پرنور کن این هندوان را دور کن
مر دهر را محرور کن افسون بخوان افسون بخوان
ای آفتاب خوش عمل بازآ سوی برج حمل
نی یخ گذار و نی وحل عنبرفشان عنبرفشان
گلزار را پرخنده کن وان مردگان را زنده کن
مر حشر را تابنده کن هین العیان هین العیان
از حبس رسته دانهها ما هم ز کنج خانهها
آورده باغ از غیبها صد ارمغان صد ارمغان
گلشن پر از شاهد شود هم پوستین کاسد شود
زاینده و والد شود دور زمان دور زمان
لک لک بیاید با یدک بر قصر عالی چون فلک
لک لک کنان کالملک لک یا مستعان یا مستعان
بلبل رسد بربط زنان وان فاخته کوکوکنان
مرغان دیگر مطرب بخت جوان بخت جوان
من زین قیامت حاملم گفت زبان را می هلم
می ناید اندیشه دلم اندر زبان اندر زبان
خاموش و بشنو ای پدر از باغ و مرغان نو خبر
پیکان پران آمده از لامکان از لامکان
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
27 / 6 / 1391 ساعت 4:2 |
بازدید : 3868 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
بسمه تعالی
با عرض سلام ادب و احترام خدمت کاربران همیشگی
متأسفانه به دلیل همیشگی (فیلتر شدن) سایت آپلود تصاویر مدت زیادی است که نتوانستیم وب رو به روز نماییم، به همین خاطر صمیمانه از محضر شما دوستان پوزش می طلبیم.
خدایا
به خواب دوستان من آسایش،
به بیداریشان عافیت،
به عشقشان ثبات،
به مهرشان تداوم
و
به عمرشان برکت جاویدان عطا کن.
التماس دعا
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
27 / 6 / 1391 ساعت 4:2 |
بازدید : 5568 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
تاثير مناطق نمونه گردشگري در محروميت زدايي از ديدگاه اجتماعات محلي
(مطالعه موردي: منطقه اورامان تخت کردستان)
گردشگري به عنوان بزرگترين و پيچيده ترين صنعت دنيا به شمار مي رود. تنوع ابعاد و پيچيدگي هاي صنعت گردشگري متناسب با مناطق جغرافيايي، زمينه هاي ويژه اي براي برنامه ريزي و مديريت گردشگري مي طلبد. در مناطقي که پتانسيل هاي بالقوه فراواني براي توسعه صنعت گردشگري دارند، اما روند مطلوبي را طي ننموده اند، بايد به دنبال عوامل و عناصري گشت، که سبب سرعت بخشيدن به حرکت کند جريان گردشگري هستند. هر چند توسعه گردشگري در مناطق مختلف راه حل کلي براي همه مسايل نيست، اما راهبردهاي نويني پيش روي برنامه-ريزان و تصميم گيران مرتبط مي گذارد، که براي توسعه پايدار و کاهش محروميت مناطق مي تواند موثر باشد. بر اين اساس، هدف مقاله، بررسي وضعيت مناطق نمونه گردشگري در جهت محروميت زدايي از ديدگاه اجتماعات محلي است؛ به گونه اي که سبب توسعه گردشگري و افزايش اشتغال محلي با شيوه هاي مشارکتي گردد. روش تحقيق، توصيفي-تحليلي و مبتني بر مطالعات اسنادي و کتابخانه اي و بررسي هاي ميداني است. مطالعه موردي شامل منطقه نمونه گردشگردي اورامان تخت است. داده ها و اطلاعات به طرق مختلف مراجعه به سازمان ها و مراکز مرتبط و بررسي هاي پيمايشي و پرسشنامه جمع آوري شدند، با استفاده از شيوه ارزيابي مشارکتي (PRA) قابليت ها و توانمندي هاي منطقه اورامان در زمينه ايجاد اشتغال و به تبع آن محروميت زدايي مورد سنجش و ارزيابي قرار گرفت. آثار مولفه هاي قابل انتظار در هفت گروه عمده و 71 زير گروه بر اساس جاذبه هاي گردشگري (9 دسته) منطقه اورامان در جهت محروميت زدايي بر اساس ميانگين نمره (اهميت)، وضعيت CPM مولفه ها، ظرفيت ايجاد شده در منطقه و ميانگين کل ارزشيابي شدند. نتايج نشان مي دهد، با توجه به ويژگي هاي جغرافيايي و ظرفيت تحمل منطقه، ارزيابي CPM حکايت از غلبه همزمان فعاليت هاي بخش گردشگري در منطقه مبتني بر الگوي زنجيره اي و منبع گرا بودن دارد.
كليد واژه: منطقه گردشگري، محروميت زدايي، اورامان تخت، PRA
مقاله کامل (فایل PDF)
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
|
27 / 6 / 1391 ساعت 4:2 |
بازدید : 5425 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
با سلام خدمت دوستان همیشگی خودم
خداوند منان را شاکرم که امسال نیز فرصتی داد تا بار دیگر بتوانم (هر چند جزئی) شاکر نعمت ها ی ذات حق تعالی باشم. مدیریت وبلاگ یا رحمة للعالمین مفتخر است که به نوبه خود سال نو را به تمامی مسلمانان چهان تبریک گفته و موفقیت روز افزون را از درگاه ایزد منان برای مخلصان و عاشقان دین مبین اسلام بخصوص عاشقان خلفای اربعه راشدین آرزو بنماید. امیدوارم امسال نیز همانند سال های گذشته بتوانم مطالب و تصاویر مفید از موضوعات مختلف را به نمایش بگذارم.
والسلام علیکم و حمة الله و برکاته
یا رحمة للعالمین

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
|
27 / 6 / 1391 ساعت 4:2 |
بازدید : 6725 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
سپاس و ستایش خداوندی را سزاست که کسوت هستی را بر اندام موزون آفرینش پوشانید
و تجلیات قدرت لایزالی را در مظاهر و آثار طبیعت نمایان گردانید، خداوندی که تمامی ستایشگران از ستایش او عاجز و تمامی حسابگران از شمارش نعمتهای او ناتوانند.
ذکر این مسئله ضروری است که با توجه به اینکه در سالهای اخیر امکاناتی همچون جاده آسفالته، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و ... به منطقه اورامان راه پیدا کردهاند، مسلم است که فرهنگ های مختلفی به منطقه وارد شده و طبعتاً فرهنگ مردم منطقه را تحت تأثیر قرار خواهند داد. با توجه به توضیحات فوق باید اذعان نمود که در سالهای اخیر مراسم پیرشالیار مقداری با تحریف روبه رو شده است و با توجه به صحبتهای فوق، گه گاهی از این مراسم عرفانی سوء استفاده هایی هم شده است. امسال نیز عده ای کوردل با نوشتن کتابی در رد اسلام بودن پیرشالیار سعی نمودند که چهره این پیر را مخدوش نمایند. با هوشیاری مردم مخلص منطقه، خوشبختانه این خواب را باید به گور ببرند. بر اساس گفته های امام جمعه محترم منطقه اورامان، این مراسم قبلاً توسط پیر مردان و مخلصان انجام می شده است، بنابراین مراسم را آن طور که باید و شاید باشد، انجام می دادند. اما امروزه و با توجه به تأثیرگذاری فرهنگهای مختلف تا حدی این مراسم تحریف شده و به گفته امام جمعه محترم، 50 درجه از واقعیت دور گردیده است. بنابراین مردم منطقه اورامان درصدد هستند که با کمک همدیگر و به کمک خداوند متعال این مراسم عرفانی را در سالهای آینده به حالت قبلی که در سالهای گذشته (سالهای قبل از 1375) انجام می شده است برگردانند. ما هم به نوبه خود برای این عزیزان که سعی در پاسداری از فرهنگ و غیرت و هویت کرد و کردستان می کوشند، تشکر و قدردانی می نماییم و از خداوند متعال خواستاریم کسانی را که سعی در مخدوش کردن فرهنگ، لباس، آداب و رسوم و زبان کردی را دارند از صحنه روزگار محو نماید.
آمین یا رب العالمین
نمایی از مراسم حضرت سید مصطفی (پیرشالیار)

|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
|
27 / 6 / 1391 ساعت 4:2 |
بازدید : 5900 |
نویسنده :
علیرضاحسینی سقز
| ( نظرات )
|
مختصری درباره شخصیت مذهبی و عرفانی پیرشالیار اورامان:
نامش سید مصطفی فرزند سید معروف بوده که با چند نسل به سید علی عریضی فرزند امام جعفر صادق میرسد (نور الانوار، بحر الانساب سید عبدالصمد تواری مشاهیر کرد و بنهمالهی زانیاری و تواتر محلی). خلاف آنچه عدهای (که اورامان را ندیده و نشناختهاند) و فقط به دلیل تشابه اسمی این شخصیت را زرتشتی معرفی کردهاند، پیرشالیار اورامان یکی از شخصیتهای عرفانی و مذهبی قرن 5 و 6 (479- 561 هجری عصر طلایی عرفان) بوده است. زادگاه ایشان اورامان تخت بوده و در طفولیت پس از یادگیری فران جهت آموختن علوم دینی رهسپار کردستان عراق شده و پس از پایان دوران تحصیل در خدمت حضرت عبدالقادر گیلانی در بغداد به تهذیب و تزکیه نفس پرداخته و پس از کسب اجازه ارشاد از محضر آن بزرگوار جهت هدایت و ارشاد مذهبی و عرفانی رهسپار زادگاه خود (اورامان تخت) میگردد و تا پایان عمر خویش ضمن عبادت و زهد بر ارشاد مذهبی و نشر عرفان و تهذیب و تزکیه نفس شاگردان و مریدان که از نقاط دوردست به خدمتش میرسیدند مشغول بوده . مشهود است که بیش از یکصد تن از طالبان عرفان و خداشناس را به مرحله کمال رسانیده و 99 پیر اورامان از مریدان و شیفتگان محضر وی بودهاند. همچنین مقبره آنان در اطراف اورامان و روستاهای تابعه که زیارتگاه عرفان و دوستان میباشد.
مراسم پیرشالیار

|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5